مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰

دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟

منتشر شده در 27 مرداد 1404 ساعت 19:30
دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟

در این مطلب به بررسی اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین می پردازیم و تاثیر آنها را بر روی خودروهای وارداتی را بررسی می کنیم.

از زمانی که واردات خودروهای خارجی به کشور آغاز شد، شاهد حضور خودروهای مختلفی بوده ایم اما اکثر آنها یک وجه مشترک دارند و آن هم این است که بسیاری از خودروهای وارداتی یا تولید کشور چین بوده و یا برای کشور چین سفارش گذاری شده اند. به عنوان مثال؛ بسیاری از محصولات نشان تویوتا که در دور جدید واردات خودرو های خارجی واردات بازار شده اند توسط کمپانی های چینی مونتاژ شده اند که اگر آنها در کنار نسل های قبلی این محصولات که در بازار کشور عرضه شده اند بگذاریم، متوجه افت کیفیت آنها خواهیم شد. اما سوالی که پیش می آید این است که اگر خودروهایی که برای بازار اروپا سفارش گذاری شده اند را در کنار محصولاتی که برای بازار چین توسعه پیدا کرده اند بگذاریم، به لحاظ کیفیت تفاوتی خواهیم دید یا خیر ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین حقیقت دارد و عموما در خودروهایی که سفارش اروپا هستند کیفیت بالاتری را مشاهده می کنیم. اما علت این اتفاق چیست؟ در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

استانداردهای قاره سبز

کشور های اروپایی همواره سعی کردند در بسیار بسیاری از زمینه ها سرآمد باشند و قدرت خود را در عرصه های مختلف به نمایش بگذارند. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل این موضوع استاندارد های سخت گیرانه قاره سبز و همچنین سخت پسند بودن ساکنین کشورهای اروپایی است. این قضیه در عرصه خودرو و خودروسازی، اهمیت بیشتری پیدا می کند، چرا که این قاره زادگاه معروف ترین برند های خودروسازی بوده و خودروهایی که به سفارش اروپا تولید می شوند بایستی در خور این قاره باشند. وجود تمام این دلایل باعث شد تا در قاره سبز استاندارد های سخت گیرانه ای وضع شود که موجب محصولاتی با کیفیت و تکنولوژی محور شد.

استانداردهای زیست محیطی

چندین دهه قبل، کشورهای اروپایی به دلایلی نظیر انقلاب صنعتی، آلودگی های گسترده رود راین و… با مسائل زیست محیطی دست و پنجه نرم می کردند و از همان سال ها، کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که استانداردهای بسیار سخت گیرانه زیست محیطی را پیاده سازی کنند که امروزه در صنعت خودرو این استانداردها را با نام استاندار آلایندگی یورو می شناسیم مانند استاندارد آلایندگی یورو ۶، یورو ۵ و… . لازم به ذکر است که پاس کردن این استاندارد برای تمامی خودرو های سفارش اروپا و یا اصلا خودروهای اروپایی الزامی است. به همین شرکت های خودروساز برای پاس کردن و گرفتن تاییدیه این استاندارد ها ناچار به استفاده از تکنولوژی های روز به جهت کاهش میزان آلایندگی هستند.

استانداردهای ایمنی

دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟

یکی از مهم ترین مباحثی که برای مشتریان اروپایی حائز اهمیت بوده، موضوع ایمنی است. موضوعی که شرکت های خودروساز اروپایی مطرح نظیر ولوو، مرسدس بنز و… سالیان سال است که بر روی این حوزه فعالیت می کند و عملا پرچمدار فعالیت بر روی این حوزه هستند. از طرفی در این قاره به دلیل اهمیت بالای این مسئله، آزمون هایی تحت عنوان Euro ncap بر قرار است که به طور اختصاصی ایمنی خودروها و وسائل نقلیه را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و خودرو های سفارش اروپا حتما باید نمره بالایی در این آزمون به دست آورند. البته ناگفته نماند که در کشور چین نیز تست های تصادف و ایمنی نیز نیز با نام China-ncap بر قرار است اما میزان سخت گیری آن به مراتب پایین تر از استانداردهای اروپایی است.

کیفیت قطعات و دوام آنها

دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟

مسئله دیگری که باعث می شود خودرو های سفارش کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای بازار چین داشته باشد، استاندارد های مربوط به ساخت و تولید در کشورهای اروپایی است که شرکت های اروپایی بر روی اجرای این استاندارد ها و دستورالعمل ها تاکید بسیار زیادی دارند و همین موضوع باعث می شود که در خودروهایی که به سفارش کشور های اروپایی تولید می شوند، متریال و قطعات با کیفیت تری را مشاهده کنیم.

شرایط و استانداردهای بازار چین

در بازار کشور چین قضیه کمی متفاوت است چرا که ملاک های خرید خودرو در این کشور کمی با قاره سبز تفاوت دارد. در این کشور تمرکز اصلی بیشتر به تولید محصولی اقتصادی و کاهش هزینه تمام شده به جهت رقابت در بازار های داخلی است. از طرفی به دلیل جمعیت بالای کشور چین، تولیدکنندگان بیشتر بر افزایش تیراژ تولید و جذب مشتری و ارائه سطح کیفی قابل قبول تاکید دارند و همین موضوع باعث می شود که کیفیت متریال و قطعات استفاده شده از خودرو های سفارش اروپا کمتر باشد. به عنوان مثال با بررسی هوندا وزل، هوندا ENS1 و هوندا H-RV متوجه تفاوت کیفیت آنها خواهید شد چرا که با اینکه این سه مدل در یک خانواده قرار می گیرند اما هوندا HR-V های وارداتی به دلیل آنکه به در خودر کشور ژاپن تولید شده اند، کیفیت بالاتری دارند. از طرفی باید به این موضع نیز اشاره کرده که با اینکه بسیاری از خودرو های مطرح در کشور چین دارای خطوط مونتاژ هستند اما زمانی که خودرویی به سفارش یکی از کشورهای اروپایی تولید می شود حتما باید استاندارد های مختلف این قاره را پاس کند حتی اگر در کشور چین تولید شده باشد اما برای خود بازار کشور چین قضیه کمی متفاوت تر است. به عنوان مثال با اینکه هوندا CR-V و هوندا ZR-V هایی که توسط شرکت آذریوردسال وارد ایران می شوند، در کشور چین تولید می شوند اما چون به سفارش بازار اروپا تولید شده اند کیفیت بالاتری را می توان مشاهده کرد.

دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟

اما ناگفته نماند که طی این سالها کشور چین استانداردهای بسیار سختگیرانه ای را در زمینه تولید خودرو خصوصا در بحث آلایندگی وضع کرده و استانداردهای ملی خود را ارتقا داده است و اگر محصولات چینی را در طی این سالها مقایسه کنیم می بینیم که صنعت خودروسازی چین پیشرفت بسیار چشم گیری داشته است با این حال مسلما برای آنکه صنعت خودروسازی چین در رده صنعت خودروسازی قاره اروپا قرار گیرد، مسیر بسیار طولانی در پیش دارد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد، الزامات سختگیرانه اروپا، باعث شده می شود که خودروهای سفارش بازار اروپا عموماً از سطح کیفی و ایمنی بالاتری نسبت به خودروهای تولید شده برای مصرف داخلی چین برخوردارند. این موضوع نه تنها بر طول عمر و قابلیت اعتماد خودرو اثرگذار است، بلکه مستقیماً بر ارزش برند در بازارهای جهانی نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، مصرف‌کنندگان اروپایی معمولاً نسخه‌هایی با کیفیت بالاتر و استانداردهای کامل‌تر دریافت می‌کنند، در حالی که در بازار داخلی چین، تمرکز بیشتر بر قیمت‌گذاری رقابتی و تأمین نیازهای اقتصادی طیف وسیع‌تری از خریداران است.

ویدیوی تست و بررسی هوندا CR-V

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “دلیل اختلاف کیفیت میان خودرو های سفارش اروپا و چین چیست؟”

  1. ایرانی گفت:

    خب الان برای این هوندا تبلیغ کردی که چون تو چین تولید نشده کیفیت و ایمنی بالاتری داره. عیب نداره ولی اگه ببینم فردا بیایی یه ویدیو از یه محصول مونتاژ چین بگیری و اولش بیننده ها رو مسخره کنی که شماها هنوز تو ۲۰ سال پیش موندید و امروز چین بالاترین کیفیت رو داره و … من میدونم و تو 🙂

    ۱۹
    ۱
  2. هادی گفت:

    این که کیفیت خودروهای سفارش اروپا بالاتر از خودروهای سفارش چین هست ، یه حقیقته.
    ولی معلوم بود یه تبلیغه برای شرکت آذریوردسال تا یه مطلب برای اطلاع مردم 😂

    ۱۷
    ۲
  3. مصطفی گفت:

    سلام
    به نظر بنده بهترین خودرو سفارش خلیج فارس هست که بیشتر با کشور ما سازگاره این اصل در خودرو های وارداتی قبل هم به وضوح مشاهده شده بود با تشکر

    ۴
    ۰
    • محمود گفت:

      ایران بخاطر اقلیم وسیع و متنوع خیلی از جاهاش هیچ کاری به سفارش خاورمیانه نداره، اردبیل و شهرکرد با سرمای سی درجه زیر صفر و ارتفاع سه هزار متر و چهار هزار متر از دریا، چه دخلی به مثلا دوبی و شارجه دارن آخه؟

      ۱
      ۱
  4. Ali گفت:

    لطفا سعی کنید حقیقت رو به هیچ قیمتی نفروشید. شما میتونید تبلیغ کنید ولی توهم و گزاره های غلط رو به جای حقیقت نفروشید.

    اینکه “الزامات” قانونی در مساله ایمنی و محیط زیست در چین از اروپا پایین تره یه فکت هست ولی اصلا دلیل این نیست که پس فلان ماشین اروپایی یا ژاپنی ساخت چین از نمونه ی اروپایی بی کیفیت تره !! این یه گزاره ی غلط هست چون استاندارهای یه کارخونه که تحت لیسانس در چین تولید میکنه ربطی به الزامات قانونی اون منطقه نداره. مثلا بنز E که در ایران مونتاژ میشد با الزامات سازمان استاندارد ما خودش رو پایین آورد!؟؟ یا حتی ماکزیما که رفت رو خط پارس خودرو ؟ خیر ..‌.

    من HRV رو نه در ایران بلکه در آلمان تست کردم، هوندا وزل هم در ایران برادرم داره.

    تمام مراحل تست هر دو رو هم با عکس و ویدیو مستند دارم.

    تفاوت موتور هیبرید و تنفس طبیعی که مشهود هست مزایا و معایبی دارن هرکدوم…. ولی ولی ولی ‌‌‌
    به هیییییچ وجه، به هییییچ وجه تایید نمیکنم که کیفیت ظاهری HRV که تو آلمان هست ذره ای از اون وزل که در ایران هست بهتره…

    همزمان خودم IX1 در آلمان دارم اونم با عکس و سند بهتون میتونم نشون بدم بعصی قطعاتش به شدت بی کیفیت هست طوری که اگر دست شما میفتاد ۱۰۰ درصد میگفتید این ب ام و تولید چین هست !!! و روش چه قصه ها که نمیساختید‌‌‌…

    اگر هدفتون اندکی حتی بیان حقیقت باشه، این پیغام رو چاپ میکنید و اتفاقا سعی میکنید خودتون برید ماشین های موجود اروپا رو با اینایی که ایرانن مقایسه کنید و به اشتباهتون پی ببرید.

    ۸
    ۰
    • Arman گفت:

      دقیقا، کیفیت برند های معتبر به طور جهانی کاهش پیدا کرده و این تفاوتکیفیت با گذشته ناشی از تولید در بازار چین نیست. هرچند ممکنه این کاهش کیفیت درصد کمی در چین بیشتر باشه ولی اینکه بگید تفاوت ماشین تولیدی بازار چین یا اروپا با چشم معلومه یا پشت فرمون بشینید میفهمید کاملا غلط هست

      ۳
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X