تانک ۵۰۰ هیبرید ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
تانک 500 یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گروه خودروسازی گریت وال چینی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند.




تانک ۵۰۰ هیبرید یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گریت وال چی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند.
درباره تانک ۵۰۰
تانک ۵۰۰ یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گروه خودروسازی گریت وال چینی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند. گریت وال در دهه ۸۰ میلادی تقریبا بعد از انقلاب ایران فعالیت خود را آغاز کرد و درحال حاظر یکی از برند های مطرح چینی در زمینه خودروسازی است. از برند های اصلی زیر مجموعه تانک می توان به هاوال، وی و تانک اشاره کرد که برخی از محصولاتشان در بازار ایران حضور دارد. برند تانک به صورت تخصصی در زمینه تولید خودرو در کلاس SUV فعالیت می کند.

تانک ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو چنگدو از آن رونمایی شد و یک سال بعد از رونمایی در بازار چین عرضه شد. تانک ۵۰۰ بعد از تانک ۳۰۰ دومین سری محصولی از برند تانک چینی است. این خودرو بر پایه پلتفرم مشترک با پیکاپ GWM Poer Sahar توسعه یافته است. تانک ۵۰۰ در کشورهایی همانند روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، مالزی، تایلند و استرالیا فروش مناسبی را ثبت کرده است. نکته قابل توجه درباره این خودرو، دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیایی است. هدف از توسعه این محصولی و افزودن برخی آپشن ها به آن رقابت با خودرو سازان ژاپنی، کره ای و در برخی از بازارها، آمریکایی بوده است. این خودرو با تیپ های فنی مختلفی عرضه شده که شتابران خودرو قصد دارد نسخه هیبرید آن را به سامانه وارداتی جانبازان بیاورد.
طراحی تانک ۵۰۰ هیبرید

در تانک ۵۰۰ نیز رگ و ریشه هایی از طراحی آمریکایی به خوبی ملموس است. در نمای جلویی این خودرو استفاده از ترکیب جلوپنجره کرومی بزرگ و کاپوت کشیده با خطوط برجسته بیننده را به یاد محصولات برند رم آمریکایی بخصوص پیکاپ رام تگزاس می اندازد. البته الگو برداری طراحان این خودرو به درستی رخ داده و باعث نشده است که خودروی با ظاهری نه چندان دلچسب همانند طراحی های قدیمی چینی صورت گیرد. در نمای روبه رو ابعاد بزرگ جلوپنجره و چراغ ها به خوبی خودنمایی می کند. ترکیب نشان T شکل تانک با خطوط برجسته و تیز سپر و کاپوت حس خودروی عضلانی را به خوبی منتقل می کند.

در نمای جانبی تانک ۵۰۰ هیبرید از الگوی طراحی جعبه ای شکل بهره می برد و بیشتر بخش های خودرو را زاویه های تند تشکیل می دهد. استفاده از کروم کاری سرتاسری به دور شیشه ها حس لوکس بودن را القا می کند؛ در کروم کاری بخش لچکی شیشه عقب تانک ۵۰۰ هیبرید شاهد الگویی شبیه به لندکروزر سری ۳۰۰ هستیم. بکارگیری رینگ های ۲۰ اینچی ۶ پیچ و فاق بلند لاستیک در TANK 500 HEV بسیار هماهنگ شده و زیبا است. استفاده از روف رک در این خودرو به حس شاسی بلند بودن این خودرو می افزاید. زاویه ورود و خروج این SUV به ترتیب ۲۹.۶ و ۲۴.۳ درجه است و ارتفاع ۲۲.۴ سانتی متری از زمین دارد که در بیراه نوردی های سبک و متوسط به راحتی از پس عوارض جاده بر می آید.

در نمای عقب تانک ۵۰۰ هیبرید نکته ای زیبا و ایرانی پسند وجود دارد؛ درب عقب خودرو به سبک بازشو از بغل(Swing-out tailgate) و زاپاس پشت طراحی شده است که حس خودروهای همانند لندکروزر سری ۱۰۰ زاپاس پشت و جیپ رانگلر را القا می کند. در نمای پشتی همانند بخش جلو شاهد کروم کاری های گسترده عرضی هستیم که از دور چراغ های عمودی عقب شروع شده و بخش محل نصب پلاک را نیز پوشش داده است.
در کل با تمام الگوگیری های طراحان تانک ۵۰۰ هیبرید از دیگر خودروها با محصولی غیر جذاب و نا زیبا روبه رو نیستیم. این خودرو می تواند نظر بیشتر افراد را جذب نماید بخصوص افرادی که به دنبال خودروهای بزرگ و عظلانی هستند.
مشخصات فنی تانک ۵۰۰ هیبرید
زیر کاپوت تانک ۵۰۰ هیبرید یک مجموعه هیبرید متشکل از پیشرانه های برقی و بنزینی قرار دارد. انجین ۲ لیتر بنزینی توربوشارژ با فناوری VGT در این خودرو توان تولید نهایت ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در کنار موتور بنزینی یک موتور الکتریکی که خروجی های ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۸ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند قرار گرفته است. این دو پیشرانه به صورت ترکیبی در بازه های مشخصی ۳۴۶ اسب بخار و ۶۴۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک HAT این خودرو انتقال می دهند.

با وجود وزن ۲.۵ تنی تانک ۵۰۰ هیبرید در ۷.۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو دابل ویشبون و در عقب از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک است. از آنجایی که با یک SUV آفرودی طرف هستیم، در این خودرو تنظیمات مربوط به ضرایب دنده سنگین و سبک قابل انتخاب هستند و قفل دیفرانسیل عقب، مرکزی و جلو هم در این شاسی بلند قابل تنظیم است. موتور این خودرو از یک باک ۸۰ لیتری تغذیه می کند که برای چنین خودروی عدد مناسبی است.
برند | تانک |
مدل | تانک ۵۰۰ |
کلاس بدنه | SUV |
سال تولید | ۲۰۲۵ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر VGT هایبرید |
قدرت | ۳۴۶ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک HAT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۵۰۷۸ میلی متر |
عرض | ۱۹۳۴ میلی متر |
ارتفاع | ۱۹۰۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلی متر |
وزن | ۲۵۳۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۸۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/50R20 |
شرکت عرضه کننده | شتابران خودرو |
برند نشان مادر | تانک |
کشور سازنده | چین |
کابین و امکانات TANK 500 HEV

تانک ۵۰۰ خودروی به نسبت گران قیمت در بازارهای جهانی است. به دلیل قیمت بالای این خودرو انتظار متریالی باکیفیت از این خودرو می رود. در بیشتر قسمت های داشبورد و رودری ها که دست با آن ارتباط دارد متریال سافت تاچ باکیفیت نسل جدید که ترکیبی از فوم و رویه چرم است، به کار رفته. صندلی های بکار رفته در تانک ۵۰۰ با چرم منفذ دار باکیفیت و دوخت طرح دار که المانی لوکس است پوشش داده شده اند. فوم با کیفیتی در ساخت صندلی های این خودرو استفاده شده که نرمی مناسبی را ارائه می دهد.

مهندسان گریت وال و تانک سعی کرده اند که از الگو های لوکس، جذاب و عامه پسندانه در طراحی داشبورد تانک ۵۰۰ هیبرید استفاده کنند که نتیجه بخش نیز بوده است. برخلاف ترند روز در این خودرو مالتی مدیا یکپارچه بکار وجود ندارد که می تواند نکته ای متمایز کننده برای این خودرو باشد. از المان های که برای لوکس نشان دادن تانک هیبرید به کار رفته می توان به دکوراتیو بخش میانی داشبورد، ساعت کوچک وسط داشبورد و دوخت بر روی رودری ها اشاره کرد که همه در مجموع کابین تانک ۵۰۰ هیبرید را سطح بالا نشان می دهند. در این خودرو همانند بیشتر SUV ها از دکمه های بزرگ برای کنترل عملگرهای خودرو استفاده شده است. در کل می توان گفت کابین این خودرو به راحتی می تواند نظر بیشتر بینندگان را به خود جذب نماید و از لحاظ زیبایی شناختی به سختی می توان از آن ایرادی جدی گرفت.

این خودرو ابعاد در حدود تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ دارد و سرنشینان می توانند در آن تجربه ای بسیار راحت داشته باشند. صندلی راننده تانک ۵۰۰ در هشت جهت قابلیت تنظیم دارد و در طرف شاگرد به ۶ جهت می توان صندلی را تنظیم کرد. برای راحتی بیشتر سرنشینان در بحث سوار و پیاده شدن در این خودرو از رکاب جانبی اتوماتیک و دستگیره کمکی بر روی ستون ها استفاده شده است. فضای بار عقب در این خودرو ۷۹۵ لیتر بوده که عددی قابل قبول می باشد.

TANK 500 HEV یک SUV فول آپشن است و در آن امکانات رفاهی و ایمنی کاملی می بینیم. از جمله امکانات این خودرو می توان به ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هدآپ دیسپلی، کلاستر دیجیتال، صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، گرم کن و سرد کن صندلی های عقب و جلو، ماساژور صندلی های جلو، کول باکس، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلوخوان، ترمز اضطراری، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کرال کنترل، سانروف پانورامیک، تنظیم برقی فرمان، اتوپارک، پنل تهویه مستقل عقب، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر، مالتی مدیای ۱۴.۶ اینچی، رکاب برقی بازشونده، اتوپارک و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - ترمز اضطراری - رادار خط خوان - رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | نور بالای اتوماتیک - رانندگی خودکار بین خطوط - رادار تابلوخوان - ترمز پارک برقی - تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها - قفل دیفرانسیل - کروز کنترل تطبیقی - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - سنسور باران - تریم داخلی چرم - ستون فرمان برقی - صندلی های برقی جلو با سردکن و گرمکن و ماساژور - سردکن و گرمکن صندلی های عقب - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - حافظه تنظیمات راننده - تهویه اتوماتیک سه کاناله - هدآپ دیسپلی - رکاب برقی - ۷ صندلی - تنظیم برقی صندلی های ردیف سوم - سقف پانورامای برقی - نور پردازی کابین - دنده پشت فرمان - اتوپارک - پرده های شیشه عقب |
مزایا و معایب
مزایا | شاسی مستقل بودن و سازگار با آفرود - کیفیت خوب - ابعاد بزرگ - امکانات رفاهی و ایمنی مناسب - شتاب مناسب - مصرف سوخت قابل قبول |
معایب | قیمت به نسبت بالا |
رقبای تانک ۵۰۰ هیبرید
بازار خودرو ایران در چند سال گذشته با محدودیت های جدی از جمله ممنوعیت واردات روبه رو بوده که با رفع ممنوعیت واردات برخی از این مشکلات مرتفع شدند. شکاف ایجاد شده بعد از چندین سال ممنوعیت واردات و آزاد شدن واردات با محدودیت ارزی، باعث شده که بازار خودرو ایران با کمبود در برخی از کلاس خودروهای بخصوص SUV روبه رو باشد. تانک ۵۰۰ یک SUV شاسی مستقل هیبرید است که فعلا در ایران در این کلاس خودرو و قیمت که قرار است عرضه شود رقیبی صفر کیلومتر ندارد.

























سوالات متداول
زیر کاپوت تانک ۵۰۰ هیبرید یک مجموعه هیبرید متشکل از پیشرانه های برقی و بنزینی قرار دارد. انجین ۲ لیتر بنزینی توربوشارژ با فناوری VGT در این خودرو توان تولید نهایت ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در کنار موتور بنزینی یک موتور الکتریکی که خروجی های ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۸ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند قرار گرفته است. این دو پیشرانه به صورت ترکیبی در بازه های مشخصی ۳۴۶ اسب بخار و ۶۴۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک HAT این خودرو انتقال می دهند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هدآپ دیسپلی، کلاستر دیجیتال، صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، گرم کن و سرد کن صندلی های عقب و جلو، ماساژور صندلی های جلو، کول باکس، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلوخوان، ترمز اضطراری، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کرال کنترل، سانروف پانورامیک، تنظیم برقی فرمان، اتوپارک، پنل تهویه مستقل عقب، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر، مالتی مدیای ۱۴.۶ اینچی، رکاب برقی بازشونده، اتوپارک و… اشاره کرد.
اپل کارپلی و اندروید اتو هم داره ؟
چرا آخه جانبازان بابا منم میخوام یکی اینا رو بخرم حالام که یه suv خوب دادن برای جانبازان شد .جانبازان پول ندارن حتما دو تاشو میفروشن ووسلام چرا نمیزارن اینا رو برای همه آخه ایران خودرو صد سال دیگه هم دنا و تارا تولید میکنه حتی نزدیک مونتاژ همچین شاسی بلندی نمیشه
قبل از همه اینو بگم از کروز دفاع نمی کنم و ازش هم پول نگرفتم.
ولی ایران خودرو دیگه اون ایران خودرو سابق نیست.
پروژه ها تند تر میره جلو.
ایران خودرو دیگه کم کم می خواد دنا و رانا و سورن رو بذاره کنار بره سراغ پلت فرم های جدید.کروز داره خوب مدیرتش می کنه. گروه بهمن هم داره مدیریت می کنه که به نسبت بقیه ی شرکت ها واقعا داره خوب عمل می کنه.
همین که داره پژو و هایما و دانگ فنگ آشغال رو ول می کنه و میره سراغ چینی های بزرگ و مطرح خودش خوبه.
رو تارا هیبرید هم داره کار می کنه.
هاوال جولین پرو ، جتور تراولر T2 ، هونگچی HS3 و همین تانک ۵۰۰ رو هم قراره نهایتا تا سال آینده وارد و مونتاژ و به بازار عرضه کنه.
ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور واقعا ظرفیت های خوبی داره.
میگه چون قیمتش ازون سقف خودروهای معمولی بالاتره پس با سامانه جانبازی وارد میشه ! سامانه جانبازی دکمه فراره دلال هاس؟ داستان این سامانه جانبازی چیه که اون چارتا ماشین خوبی هم که هست و ارزش خرید داره با این سامانه وارد میشه ؟ این مملکتو دلال ها غارت کردن ! سامانه جانبازی شده یه راه سودجویی و غارت مردم ! این مملکت با این آدما هیچوقت اب خوش از گلوش پایین نمیره.
چجوریه که پول برا واردات با سامانه جانبازی هست ولی برا واردات معمولی نیس؟ فقط میخوان یه نوع احتکار ایجاد کنن تا قیمت این چارتا ماشین خوب بکشه بالا با قیمت سه برابر جهانی بکنن تو پاچه مردم
خودرو چرا میخرید اقا شما که میگید گرونه نخر .. اگرم میخری خیلی هم ارزونه کیفیتم بالا
مگه قانون اس یو وی ایننیست ک نباید سققش پانوراما باشه؟ نهایتش ی سانروف کوچیک باید باشه. بخاطر مسائل ایمنی در بیراهه نوردی و چپ شدن در این مناطق.پسچرا اینماشین شاسی مستقله اس یو ویه بول سایزه ولی پانوراماست؟؟